lauantai 25. elokuuta 2018

Tarsaalikanava oireyhtymä

Jos joku nyt pohtii, että mikä ihme tää tällainen tarsaalikanava tai tarsaalikanava oireyhtymä on niin ei mitään hätää, en mäkään tiennyt, mutta nyt oon viisastunut luettuani lääkärin kirjottaman raportin mun jalasta ja googlettanu sanoja "tarsaalitunneli", "tarsaalikanava oireyhtymä", "tarsal tunnel syndrome", sekä "tarsal tunnel".
Kaikessa yksinkertaisuudessaan tarsaalitunneli on siis jalan sisäsyrjällä sijaitsevan takimmaisen säärilihaksen jänteen kanava. Oon hokenut tätä nyt ääneen pitkän aikaa ja varmaan kirjotan johonkin matematiikan kokeen laitaan "Tarsaalitunneli on jalan sisäsyrjällä sijaitsevan takimmaisen säärilihaksen jänteen kanava".
Tarsaalikanava oireyhtymä taas on näin selkokielellä sanottuna hermopinne tarsaalitunnelissa. Yksinkertaista? Ei minustakaan.
Syy, miks kerroin tästä aiheesta on se, että mulla tosiaankin epäillään tätä tarsaalikanava oireyhtymää, ja mulle pistettiinkin jalkaa kortisonia ja puuduttavaa ainetta. Saattaa auttaa, mutta mitään varmuutta ei ole. Toivon, että auttais. Onhan tän mun jalan kanssa vaikka missä käyty, koska sen verran kipee, että ei pysty kunnolla kävelemään, puutumisoiretta on ja muutenkin vaan ollut erittäin mystinen ja oonkin puolisen vuotta elänyt diaknoosin raajakipu kanssa. Ja se on vaan tosi epämääräinen diaknoosi. Nyt kuitenkin, kun on edes pieni mahdollisuus, että kivulle vois olla selitys niin jotenkin paljon rauhallisempi olo.
Viimeviikon perjantainahan mun jalka alko kipeytyä vähän ja turposikin hieman ja heittäydyin liikuntatunnilla istumaan yleisurheilukentän nurmikolle. Opettajahan oli tästä erittäin mieluissaan, kun en osallistunut, oikeen hyppi riemusta. Tähän väliin se, että toivottavasti toi oli tarpeeks sarkastisesti sanottu, toivon, että kaikki ymmärsi sen, että ei tää opettaja mitenkään riemuissaan ollut. Sittenhän se alko valittaa sitä että maassa voi olla vaikka mitä ja mua otti pahasti aivoon, joten totesin samantien hänelle sen kummemmin ajattelematta, että mun jalassakin voi olla vaikka mitä. Silloin kuitenkin turvotus laski muutamassa tunnissa ja kipu hävis. Vai häviskö?
Tuossa nyt tämän viikon tiistaina, myöhään illalla, makoilin sängyllä ja jalkaan alkoi yhtäkkiä sattua ihan vietävästi. Olin just pitämässä ajattelutaukoa, kun kirjottelin blogipostausta siinä kuitenkin. Selälle ihan terveellistä, että tällanen, joka voi istuu monta tuntia päivässä tietokoneen äärellä on terveellistä välillä tehdä muutakin kuin vain istua koneella.
Se kipuhan tuntuu ensin muutaman minuutin tosi terävänä, mut sit tasottuu ja turvotus veliaa jalkaterän alueelle. Aika mielenkiintoinen tapaus, jos saisin sanoa.
Vähän oikeesti kyllä harmittaa, että siihen, että tällasta tarsaalikanava oireyhtymää alettiin pitää vaihtoehtona vaadittiin puolisen vuotta hyvin epäsäännöllistä ja täysin hyödytöntä ihmettelyä ja siinä turhautu kyllä kaikki, ainakin minä ja lääkärit, sekä mun vanhemmat.

En nyt tiedä, mikä tän postauksen varsinainen pointti oli, mut jos joku kärsii epämääräisestä kivusta jossain päin kehoa niin ei kannata hätäillä, todennäköisesti se on jotain ihan normaalia, mutta kaiken varalta on kuitenkin parempi tutkituttaa, jos kipu on sellaista, että et osaa itse sille syytä sanoa, eikä se ole ns. tervettä kipua. Parempi huolehtia, kuin jättää huomioimatta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti